Nederlands English



Situatie IJ-plein, plattegrond plint
Situatie IJ-plein, plattegrond plint

Doorsnede
Doorsnede

Isometrie plint
Isometrie plint


Uitzicht over het IJ
Uitzicht over het IJ




PROJECTINDEX
 
SCHOOL IN AMSTERDAM
Technische Universiteit Delft
ARCHITECTURE

Tekst. Tekst als verhaal. Project als dialoog. Gebouw als gesprek tussen programma en context.
De opdracht bestond uit het ontwerpen van een middelbare school in Amsterdam-Noord. Het ontwerpproces werd een intensieve zoektocht naar antwoorden en een presentatie van twijfels. De gekozen locatie ligt in het midden van een woonwijk, het IJ-plein, op een plaats waar twee verschillend georiënteerde huizenblokken elkaar ontmoeten en gescheiden worden door een leeg groen tapijt. De twee verschillende patronen en richtingen bepaalden in hoge mate het idee voor de vorm en schaal van de stedelijke volumes in het nieuwe ontwerp. De lay-out van het ontwerp bestaat uit vele vier verdiepingen hoge kubussen met klaslokalen van verschillende afmetingen. Deze zijn op het maaiveld verbonden door een 'plint' met gemeenschappelijke voorzieningen. De opgetilde buitenpleinen en smalle straatjes ertussen worden gekenmerkt door de gedraaide posities van de kubussen. Bruggen verbinden de volumes op de derde en vierde verdieping. Deze opzet garandeert een grote vrijheid in gebruik en interpretatie.