Nederlands English

Dj Kool Herc te zien op een blockparty in 1973 in de Bronx, New York, de geboorte van een artistieke culture beweging.
Dj Kool Herc te zien op een blockparty in 1973 in de Bronx, New York, de geboorte van een artistieke culture beweging.

Productie (woonblok) en presentatie (battleground) worden samengevoegd op één locatie aan de rand van het stationsgebied van Arnhem.
Productie (woonblok) en presentatie (battleground) worden samengevoegd op één locatie aan de rand van het stationsgebied van Arnhem.

De zo goed als volledig gesloten gevels keren zich af van de omgeving. Hierdoor blijft het desolate karakter van de plek behouden.
De zo goed als volledig gesloten gevels keren zich af van de omgeving. Hierdoor blijft het desolate karakter van de plek behouden.

Om context te creëren schetste ik op de gekozen locatie momenten waarop (rand)activiteiten plaats vinden dankzij de toevoeging van een gebouw.
Om context te creëren schetste ik op de gekozen locatie momenten waarop (rand)activiteiten plaats vinden dankzij de toevoeging van een gebouw.

De route staat altijd in open contact met de buitenlucht en is daardoor onderhevig aan de weersomstandigheden. Hiermee wordt het openbare karakter van de route extra benadrukt en sta je, waar op de route dan ook, altijd buiten.
De route staat altijd in open contact met de buitenlucht en is daardoor onderhevig aan de weersomstandigheden. Hiermee wordt het openbare karakter van de route extra benadrukt en sta je, waar op de route dan ook, altijd buiten.

Vanuit een binnenruimte kan enkel via de neggen, met een “schuin oog” naar de buitenwereld worden gekeken. Eenmaal in het gebouw wordt je constant betrokken in een spel van wel of niet gezien (willen) worden en zal je als gebruiker beloond worden voor de moed om het gebouw verder te willen ontdekken.
Vanuit een binnenruimte kan enkel via de neggen, met een “schuin oog” naar de buitenwereld worden gekeken. Eenmaal in het gebouw wordt je constant betrokken in een spel van wel of niet gezien (willen) worden en zal je als gebruiker beloond worden voor de moed om het gebouw verder te willen ontdekken.

Doorsnede Er is middels architectuur en de organisatie van ruimten en routes, gezocht naar een manier om mogelijk toekomstig gebruik van de ruimten te sturen en randactiviteiten uit te lokken.
Doorsnede Er is middels architectuur en de organisatie van ruimten en routes, gezocht naar een manier om mogelijk toekomstig gebruik van de ruimten te sturen en randactiviteiten uit te lokken.





PROJECTINDEX
 
HET BLOCK
ArtEZ Academie van Bouwkunst
ARCHITECTURE

Set in Arnhem's station zone, this building for hip hop culture was inspired by the block party events held in the 1970s in The Bronx. It has passages, alleys, squares, stairs and galleries. Rather than having a specific programme it contains space that can be claimed. The rooms are positioned and dimensioned in such a way that the activities that take shape there in time become part of the building and its architecture.
The design is a response to the question of whether hip hop can be a fertile ground for architecture and whether this architecture can be used to design a meeting place for that culture. Conversely, it is clear that a relationship has always existed between architecture and hiphop or street culture, a relationship mostly expressed in the public urban domain. The city and its architecture continue to nurture and develop this street culture. Hip hop is constantly evolving and this can be seen particularly in the arts, where dance, typography, poetry and music have given birth to breakdance, graffiti, emceeing and deejaying. And its influence continues to grow. One consequence is that whereas hip hop once claimed all its space illegally, space for that culture has now acquired legal validity as well.

The difficulty with this brief is that you want to think up something beforehand but that it only takes shape once it's there! So I had to create a context. This I did by spending as much time as I could at places where this culture comes together and registering what happens there. From this I could distil behaviours and an attitude. I went on to sketch at the chosen site moments where fringe activities take place because a building has been added.

I took my concept for the building from the fact that hip hop is a culture that militates against existing structures and systems. Yet it needs the system and must study it in depth to justify its own existence. My building therefore is a continuation of the existing system and avails itself of the modern architecture to be seen in the areas around Arnhem city centre. The building comes across as rigid, robust and anonymous and in that way seeks to challenge the target group.

The upshot of this intertwinement is that building rules and regulations have not always been respected. They were noted but for me the will to give architectural expression to the culture was uppermost and so I was unable to avoid interpreting these rules and regulations differently at times. Which is why it has in fact become an impossible building, although it gains its autonomous nature this way and shows hip hop culture to be a compelling source of inspiration for architecture.