Nederlands English


Situatie 1 verlaten spooremplacement 2 appartementencomplex 3 'Metro' hypermarkt 4 'Helweg' hypermarkt 5 verlaten gebouw
Situatie 1 verlaten spooremplacement 2 appartementencomplex 3 'Metro' hypermarkt 4 'Helweg' hypermarkt 5 verlaten gebouw

Plattegrond 1 bouwmaterialenhergebruik detailhandel 2 bouwmaterialenhergebruik fabriek 3 fabriek voor recycling van prefab beton 4 sorteerruimte voor overlaadstation 5 overlaadstation 6 buitenopslag prefab betonnen panelen 7 treinstation Warchauer St.rasse 8 heuvel van te saneren grond
Plattegrond 1 bouwmaterialenhergebruik detailhandel 2 bouwmaterialenhergebruik fabriek 3 fabriek voor recycling van prefab beton 4 sorteerruimte voor overlaadstation 5 overlaadstation 6 buitenopslag prefab betonnen panelen 7 treinstation Warchauer St.rasse 8 heuvel van te saneren grond

Gevelfragment
Gevelfragment

Door de geperforeerde gevel is het afval zichtbaar
Door de geperforeerde gevel is het afval zichtbaar

Langsdoorsnede
Langsdoorsnede

details
details




PROJECTINDEX
 
BUIDLING FARM
Technische Universiteit Delft
ARCHITECTURE

A C&D Waste Recycling Centre on Railway Wasteland in East Berlin
'Cities are like organisms, sucking in resources and emitting wastes. When archeologists of the future look at the deposits of the last quarter millennium, they will find a biological discontinuity as big as any in the past. They will expose a richness not of fossils but of plastic bags and other human refuse.' Sir Crispin Tickell, Introductie van het boek 'Cities for a Small Planet' door Lord Richard Rogers .
Materie en energie kunnen worden gemaakt noch vernietigd. Dit natuurkundig principe is wellicht één van de meest onderschatte noties in het streven naar vooruitgang. In het verlengde daarvan becommentarieert dit project het materiaalverbruik en de afvalproductie van steden. Op een verlaten terrein bij het Ostbanhof in Berlijn wordt een tijdelijk afvalverwerkingcomplex ontworpen. Het complex bestaat uit een gebouw voor de verkoop en de verwerking van bouw- en sloopafval alsmede een fabriek voor de productie van betonpanelen op basis van gerecyclede materialen en een overslagstation om afval per trein af te voeren.
De gebouwen bezetten het gebied tijdelijk, na 10 jaar wordt het complex ontmanteld en verplaatst naar een andere locatie. Met dat gegeven in het achterhoofd werd het ontwerp gemaakt. Daarmee worden de gebouwen een onderdeel van de materialencyclus van de stad. Na 10 jaar worden de gebouwdelen in de materialencyclus van de stad gevoerd. Deze notie van tijdelijkheid is vooral van belang voor een stad als Berlijn waarvan de verwoesting leidde tot puinhopen die vervolgens dienst deden als vuilstort. De krimp van het spoorwegarsenaal bevestigt het beeld van verandering waaraan dus ook de infrastructuur onderhevig is. De voormalige spoorzone bij het Ostbahnhof wordt door de nieuwe functie tot leven gewekt. De conditie van terrain vague wordt tijdelijk ingewisseld voor productie. De keuze van de plek onderstreept de essentie van afval en tijdelijkheid.
Het complex brengt het publiek in contact met het proces van recycling. Er kunnen daadwerkelijk producten gekocht worden in het gebouw voor detailhandel dat bovendien in overdrachtelijke zin fungeert als een billboard voor de stad. Door de dertig meter hoge gevel van geperforeerd cortenstaal ontwaart men de producten die in het gebouw verkocht worden, waardoor het gebouw tevens een statistische indicatie geeft van de hoeveelheid afval die de stad produceert.