Nederlands English


Situatie, doorsnede stedenbouwkundige onderlegger: v.l.n.r. schip, pier, dijk, bomenrij, straat, voortuin, vrije kavel, achtertuin, rijtjeshuis, straat, appartementenblok, straat, stadspark.
Situatie, doorsnede stedenbouwkundige onderlegger: v.l.n.r. schip, pier, dijk, bomenrij, straat, voortuin, vrije kavel, achtertuin, rijtjeshuis, straat, appartementenblok, straat, stadspark.

De huizen sluiten aan één zijde aan op de blinde muren van de buren. 1 varende schommel 2 pier 3 dijk 4 3HUIS (voor kinderen van 6-9 jaar), heggenmaai stoep 5 sleutelHUIS 6 4HUIS (voor kinderen van 10-13 jaar) 7 6HUIS (voor kinderen van 14-18 jaar) 8 bezinkbakHUIS
De huizen sluiten aan één zijde aan op de blinde muren van de buren. 1 varende schommel 2 pier 3 dijk 4 3HUIS (voor kinderen van 6-9 jaar), heggenmaai stoep 5 sleutelHUIS 6 4HUIS (voor kinderen van 10-13 jaar) 7 6HUIS (voor kinderen van 14-18 jaar) 8 bezinkbakHUIS

‘voor’deur route
‘voor’deur route

‘achter’deur route
‘achter’deur route

3HUIS, wintertuin
3HUIS, wintertuin

4HUIS, trapspouw
4HUIS, trapspouw

6HUIS, ‘voor’huis
6HUIS, ‘voor’huis




PROJECTINDEX
EERVOLLE VERMELDING
KINDERNACHTVERBLIJF
Amsterdam University of the Arts
ARCHITECTURE

Woningbouw voor schipperskinderen van 6 tot 18 jaar op het Zeeburgereiland in Amsterdam
‘een huis zonder stuurhut’
Het binnenvaartschip, met huis aan boord, maakt een eindeloze reis over de kanalen en rivieren. De kinderen die op het varende huis wonen, zien door hun slaapkamerraam een alsmaar veranderende horizon.
Het kind moet naar school, de school staat op palen in de grond. Vanuit de huisdeur is de school soms ‘om de hoek’ dan weer aan het andere eind van het lange kanaal. Een tweede huis voor de slaapkamer van het kind. De horizon door het slaapkamerraam blijft stilstaan. De cyclus van gaan en komen, het ritme van de dag, de leeftijdsperiodes.
De eerste zes jaar van het leven van een schipperskind vinden plaats op een schip. Na zes jaar aan boord begint het schoolleven aan land. Hiervoor is huisvesting nodig: het kindernachtverblijf, woningbouw voor het schipperskind. Van zes tot achttien jaar verblijven de kinderen doordeweeks in het kindernachtverblijf. Overdag gaan zij naar school in de buurt. Weekends en vakanties brengen ze met hun ouders op het schip door.
Van een varend huis naar een huis op palen in de grond, van het leven in een gezin naar het leven in een gemeenschap van kinderen. Het is een zoektocht naar schaal en proportie, openbaar, collectief en privé, het dagelijkse ritme, het besef van tijd en ruimte in de periode van het opgroeien. Het huis is in de leer.