Nederlands English

Het gebouw, de fysieke ruimte, kan worden bedekt met een deken van digitale game-ruimte. Gameontwerpers kunnen worden gevraagd ermee te werken om zo te zorgen voor een alternatieve, ludieke realiteit.
Het gebouw, de fysieke ruimte, kan worden bedekt met een deken van digitale game-ruimte. Gameontwerpers kunnen worden gevraagd ermee te werken om zo te zorgen voor een alternatieve, ludieke realiteit.

In het Home of Legends-gebouw is er geen route. Je kunt op veel plekken naar binnen en vervolgens verschillende kanten opgaan, omhoog en weer naar beneden. Dit gebouw is net zo gefragmenteerd als onze online wereld.
In het Home of Legends-gebouw is er geen route. Je kunt op veel plekken naar binnen en vervolgens verschillende kanten opgaan, omhoog en weer naar beneden. Dit gebouw is net zo gefragmenteerd als onze online wereld.

De plattegrond laat al zien dat dit een verwarrend gebouw is. Het heeft geen ingang en geen gevel, als fan heb je geen idee waar je je helden kunt vinden. Je kunt het gebouw als een game spelen en voortdurend nieuwe gebieden verkennen die je nog nooit hebt gezien.
De plattegrond laat al zien dat dit een verwarrend gebouw is. Het heeft geen ingang en geen gevel, als fan heb je geen idee waar je je helden kunt vinden. Je kunt het gebouw als een game spelen en voortdurend nieuwe gebieden verkennen die je nog nooit hebt gezien.

Na het voltooien van de hele tocht naar level 3, en vervolgens weer omlaag naar level 1, komen deze twee bezoekers uiteindelijk aan bij de artist in residence. Maar ze kunnen hem niet bereiken: er is een gat tussen hen in. Dit is een element dat vaak voorkomt in games. Je hebt net een hele route voltooid om vervolgens een gapende leegte tussen jou en de bestemming te vinden (denk aan de eerste Prince of Persia).
Na het voltooien van de hele tocht naar level 3, en vervolgens weer omlaag naar level 1, komen deze twee bezoekers uiteindelijk aan bij de artist in residence. Maar ze kunnen hem niet bereiken: er is een gat tussen hen in. Dit is een element dat vaak voorkomt in games. Je hebt net een hele route voltooid om vervolgens een gapende leegte tussen jou en de bestemming te vinden (denk aan de eerste Prince of Persia).

Een doodlopende gang, overgenomen uit de game-ruimte en getransplanteerd naar de fysieke ruimte: de trap links gaat van het dak naar het balkon, maar leidt dan nergens heen.
Een doodlopende gang, overgenomen uit de game-ruimte en getransplanteerd naar de fysieke ruimte: de trap links gaat van het dak naar het balkon, maar leidt dan nergens heen.

Zien of niet zien: spelers kunnen vanuit hun woonkamer de bezoekers de arena in zien lopen, maar die kunnen hen niet zien. In League of Legends, zoals in veel games, is zien of niet zien van cruciaal belang. In Home of Legends is dit ook het geval.
Zien of niet zien: spelers kunnen vanuit hun woonkamer de bezoekers de arena in zien lopen, maar die kunnen hen niet zien. In League of Legends, zoals in veel games, is zien of niet zien van cruciaal belang. In Home of Legends is dit ook het geval.

Het gebied waar fans merchandise kunnen kopen en de trofeeën kunnen bekijken. Achter de opening in de muur is een glimp van de Epic Games Wall te zien, die de epische momenten uit de geschiedenis van Fnatic laat zien.
Het gebied waar fans merchandise kunnen kopen en de trofeeën kunnen bekijken. Achter de opening in de muur is een glimp van de Epic Games Wall te zien, die de epische momenten uit de geschiedenis van Fnatic laat zien.

De arena is een meerlagige werkelijkheid: de spelers zijn te zien op het langzaam draaiende podium en ook op de muurprojecties. De wedstrijd kan als hologrammen op de grond plaatsvinden, je kunt anderen in virtuele ruimte bekijken en met je lichaam gamen. Het publiek kan zichzelf als een projectie zien en de commentatoren kunnen rondlopen in het spel dat plaatsvindt in dit overweldigende web van interfaces waar je misschien niet weet wat fysiek of digitaal is.
De arena is een meerlagige werkelijkheid: de spelers zijn te zien op het langzaam draaiende podium en ook op de muurprojecties. De wedstrijd kan als hologrammen op de grond plaatsvinden, je kunt anderen in virtuele ruimte bekijken en met je lichaam gamen. Het publiek kan zichzelf als een projectie zien en de commentatoren kunnen rondlopen in het spel dat plaatsvindt in dit overweldigende web van interfaces waar je misschien niet weet wat fysiek of digitaal is.




PROJECTINDEX
 
HOME OF LEGENDS
Academie van Bouwkunst Amsterdam
ARCHITECTURE

Home of Legends is een eSports-hub, een tempel voor het gamen, in het centrum van Londen. Het is ontworpen voor Fnatic een van de meest legendarische eSports-organisaties in Europa die veel meer omvat dan gamen alleen. Home of Legends huisvest Fnatic’s hoofdkantoor en League of Legends team. Professionele spelers kunnen er trainen, eten, samenkomen en slapen, bovendien kan het gebouw ook door fans worden bezocht.
De ruimten voor de professionele spelers en de fans zijn dooreen gestrengeld als een Sundae-ijsje. Fans die het gebouw bezoeken zijn op een constante queeste om uit te vinden waar hun helden zitten. De vraag is of ze die al dan niet zullen vinden. Want waar is de ingang? En hoe kom je naar het volgende level? Wat zit er achter die ene muur?
Zoals in veel games is het gebouw Free to Play, waardoor er een open structuur met een daktuin voor de stad ontstaat, terwijl er tegelijkertijd een businessmodel is. Tijdelijke game-installaties zijn er al genoeg, dit is het eerste permanente monument.
De structuur is ontworpen als een reeks scènes die de bezoeker kan verkennen, in plaats van uit te gaan van een reeks plattegronden zoals bij traditionele architectuur. Dit zorgt voor een gefragmenteerd gebouw. In het Home of Legends-gebouw is er geen route, het is gefragmenteerd zoals het internet gefragmenteerd is, je zult je weg er doorheen moeten vinden.
Bovendien is Home of Legends een onderzoek naar hoe onze fysieke habitat er uit zal zien als de digitale habitat steeds invloedrijker wordt en we er meer tijd in ondergedompeld zijn. Ik denk dat de digitalisering van onze levens een revolutie is die net zo belangrijk is voor architecten als de woningbouw die gepaard ging met de industriële revolutie, de sociale ommekeer van de jaren zestig en het verlangen naar duurzaamheid in de jaren negentig en begin deze eeuw.