Nederlands English

Het gebouw, de fysieke ruimte, kan worden bedekt met een deken van digitale game ruimte. Gameontwerpers uitnodigen om ermee te werken zorgt voor een alternatieve, ludieke realiteit.
Het gebouw, de fysieke ruimte, kan worden bedekt met een deken van digitale game ruimte. Gameontwerpers uitnodigen om ermee te werken zorgt voor een alternatieve, ludieke realiteit.

In het Home of Legends-gebouw is er geen route. Je kunt op veel plekken naar binnen en vervolgens verschillende kanten opgaan, omhoog en weer naar beneden. Dit gebouw is net zo gefragmenteerd als onze online wereld.
In het Home of Legends-gebouw is er geen route. Je kunt op veel plekken naar binnen en vervolgens verschillende kanten opgaan, omhoog en weer naar beneden. Dit gebouw is net zo gefragmenteerd als onze online wereld.

De plattegrond laat al zien dat dit een van de verwarrendste gebouwen is. Het heeft geen ingang, geen gevel, als fan weet je niet hoe je je een weg door het gebouw moet banen en je hebt geen idee waar je je helden kunt vinden. Je kunt het gebouw als een game spelen en voortdurend nieuwe gebieden verkennen die je nog nooit hebt gezien.
De plattegrond laat al zien dat dit een van de verwarrendste gebouwen is. Het heeft geen ingang, geen gevel, als fan weet je niet hoe je je een weg door het gebouw moet banen en je hebt geen idee waar je je helden kunt vinden. Je kunt het gebouw als een game spelen en voortdurend nieuwe gebieden verkennen die je nog nooit hebt gezien.

Na het voltooien van de hele tocht naar level 3, en vervolgens weer omlaag naar level 1, komen deze twee bezoekers uiteindelijk aan bij de artist in residence. Maar ze kunnen hem niet bereiken: er is een gat tussen hen in. Dit is een element dat vaak voorkomt in games. Je hebt net een hele route voltooit om vervolgens een gapende leegte tussen jou en de bestemming te vinden (denk aan de eerste Prince of Persia).
Na het voltooien van de hele tocht naar level 3, en vervolgens weer omlaag naar level 1, komen deze twee bezoekers uiteindelijk aan bij de artist in residence. Maar ze kunnen hem niet bereiken: er is een gat tussen hen in. Dit is een element dat vaak voorkomt in games. Je hebt net een hele route voltooit om vervolgens een gapende leegte tussen jou en de bestemming te vinden (denk aan de eerste Prince of Persia).

Een doodlopende gang, overgenomen uit game ruimte en getransplanteerd naar de fysieke ruimte: de trap links gaat van het dak naar het balkon, maar leidt dan nergens heen.
Een doodlopende gang, overgenomen uit game ruimte en getransplanteerd naar de fysieke ruimte: de trap links gaat van het dak naar het balkon, maar leidt dan nergens heen.

Zien of niet zien: spelers kunnen vanuit hun woonkamer de bezoekers de arena in zien lopen, maar die kunnen hen niet zien. In League of Legends, zoals in veel games, is zien of niet zien van cruciaal belang. In Home of Legends is dit ook het geval.
Zien of niet zien: spelers kunnen vanuit hun woonkamer de bezoekers de arena in zien lopen, maar die kunnen hen niet zien. In League of Legends, zoals in veel games, is zien of niet zien van cruciaal belang. In Home of Legends is dit ook het geval.

De ruimte waar fans merchandise kunnen kopen en de trofeeën kunnen bekijken. Achter de opening in de muur is een glimp van de Epic Games Wall te zien, die de epische momenten uit de geschiedenis van Fnatic laat zien.
De ruimte waar fans merchandise kunnen kopen en de trofeeën kunnen bekijken. Achter de opening in de muur is een glimp van de Epic Games Wall te zien, die de epische momenten uit de geschiedenis van Fnatic laat zien.

De arena is een meerlagige werkelijkheid: de spelers zijn te zien op het langzaam draaiende podium en ook op de muurprojecties. De wedstrijd kan als hologrammen op de grond plaatsvinden, je kunt anderen in virtuele ruimte bekijken en met je lichaam gamen. Het publiek kan zichzelf als een projectie zien en de commentatoren kunnen rondlopen in het spel dat plaatsvindt in dit overweldigende web van interfaces waar je misschien niet weet wat fysiek of digitaal is.
De arena is een meerlagige werkelijkheid: de spelers zijn te zien op het langzaam draaiende podium en ook op de muurprojecties. De wedstrijd kan als hologrammen op de grond plaatsvinden, je kunt anderen in virtuele ruimte bekijken en met je lichaam gamen. Het publiek kan zichzelf als een projectie zien en de commentatoren kunnen rondlopen in het spel dat plaatsvindt in dit overweldigende web van interfaces waar je misschien niet weet wat fysiek of digitaal is.




PROJECTINDEX
 
HOME OF LEGENDS
Amsterdam University of the Arts
ARCHITECTURE

eSports hub voor Fnatic
Home of Legends is een eSports-hub in het centrum van Londen, ontworpen voor Fnatic. Fnatic is een van de meest legendarische eSports-organisaties in Europa en slaagt erin om veel meer te behelzen dan gamen alleen. Home of Legends huisvest Fnatic’s League of Legends team en hoofdkantoor. Home of Legends biedt ruimte aan professionele spelers om te trainen, eten, samen te komen en te slapen, en het gebouw kan ook door fans worden bezocht.
In dit gebouw zijn ruimtes voor professionele spelers enerzijds en ruimtes voor de fans anderzijds dooreen gestrengeld als een Sundae-ijsje. Fans die het gebouw bezoeken, zijn op een constante queeste om uit te vinden waar hun helden zitten en zullen ze misschien (of misschien niet) vinden. Want waar is de ingang? En hoe kom je naar het volgende level? Wat zit er achter die ene muur?

Zoals in veel games is het gebouw Free to Play, waardoor er een open structuur met een daktuin voor de stad ontstaat, terwijl er tegelijkertijd een business model is. Tijdelijke game-installaties zijn er al genoeg, dit is het eerste permanente monument.

De structuur is ontworpen als een reeks scènes die de bezoeker kan verkennen, in plaats van uit te gaan van een reeks plattegronden zoals bij traditionele architectuur. Dit zorgt voor een gefragmenteerd gebouw. In het Home of Legends-gebouw is er geen route. Je kunt op veel plekken naar binnen en vervolgens verschillende kanten opgaan, omhoog en weer naar beneden. Deze tempel van het gamen is gefragmenteerd zoals het internet gefragmenteerd is: je zult je weg er doorheen moeten vinden.

Bovendien is Home of Legends een onderzoek naar hoe onze fysieke habitat er uit zal zien als de digitale habitat steeds invloedrijker wordt en we er meer tijd in ondergedompeld zijn. Ik denk dat de digitalisering van onze levens een revolutie is die net zo belangrijk is voor architecten als de woningbouw die gepaard ging met de industriële revolutie, de sociale ommekeer van de jaren zestig en het verlangen naar duurzaamheid in de jaren negentig en begin deze eeuw.