Nederlands English



Begane grond, openheid van proces
Begane grond, openheid van proces

Verdieping, actief gebruik van het gebouw
Verdieping, actief gebruik van het gebouw

Tetris, in elkaar schuiven elementen
Tetris, in elkaar schuiven elementen

Daglichttoetreding afhankelijk van het gekozen systeem
Daglichttoetreding afhankelijk van het gekozen systeem

Daglichttoetreding afhankelijk van het gekozen systeem
Daglichttoetreding afhankelijk van het gekozen systeem

Bouwsysteem met hoge snelheid en flexibiliteit
Bouwsysteem met hoge snelheid en flexibiliteit




PROJECTINDEX
 
NEWMEK
Academie van Bouwkunst Groningen
ARCHITECTURE

NEWMEK geeft antwoord op de vraag hoe je om kan gaan met de opgave voor een serie gebouwen van een multinational. We willen aantonen dat de noodzaak van seriematigheid samen kan gaan met de noodzaak van individualiteit. Daarmee willen we de trend keren waarbij multinationals de wereld vol zetten met series van exact dezelfde gebouwen. We hebben een ontwerpsysteem met bijbehorend bouwsysteem ontwikkeld waarmee in een korte tijd een grote hoeveelheid ontwerpen gegenereerd kunnen worden voor de snelwegvariant van een multinationale fastfoodketen. Deze multinational wil van zijn ongezonde imago af en zet daar allerlei middelen voor in. Alleen de gebouwen zijn nog niet bij deze nieuwe marketingstrategie betrokken. In het NEWMEK-systeem wordt het complete proces van de voedselbereiding inzichtelijk gemaakt en worden de bezoekers uitgenodigd tot actief gebruik van het gebouw. Daarnaast worden de speeltoestellen en reclameobjecten geïntegreerd in de architectuur.
Het ontwerpsysteem dat we hebben gemaakt is gebaseerd op de principes uit de consumentenmarkt. Als je een personenauto wilt, kan je kiezen voor een merk, een model, een carrosserie, de techniek, de kleur, de bekleding en een groot aantal optionele extra’s. Er is al gekozen voor een merk (NEWMEK) en voor een model (snelwegvariant). Het programma van eisen is geanalyseerd en vervolgens in losse componenten vertaald. Vanuit onze uitgangspunten voor deze opgave zijn per onderdeel meerdere ontwerpen gemaakt die qua beleving en gebruik van elkaar verschillen. Daarnaast is er een database gemaakt met de gegevens van de franchisenemer en de locatie, die vervolgens vertaald worden naar een bestellijst voor de verschillende componenten. Aan elke component zijn spelregels verbonden over de relaties met andere componenten. Met deze gegevens is de ontwerper weer aan de beurt om alles in elkaar te schuiven op een manier die vergelijkbaar is met het computerspelletje tetris. Hierdoor zal elk gebouw weer anders in elkaar zitten. We hebben gekozen voor bijna structuur- en naadloze materialen die goed aansluiten bij de aard van deze opgave. Daarbij spelen onder meer onze uitgangspunten voor de NEWMEK, de identiteit van de grote multinational, de hoge snelheid van seriematige productie en de gebruikseisen een rol. We hebben een bouwsysteem bedacht waarbij de gevelpanelen gedraaid kunnen worden. Zo kan met één paneel een gevelvlak worden gevuld zonder dat de herhaling sterk afleesbaar is. De constructie en de vulling zijn gescheiden waardoor het mogelijk blijft om vullingen te vervangen. Daardoor is uitbreiding of uitwisseling met andere filialen mogelijk. Dit hele systeem zal in de loop der tijd blijven evolueren. Nieuwe spelregels en componenten (die ontworpen kunnen worden door gastontwerpers) zorgen ervoor dat het systeem blijft voldoen aan de eisen van de tijd.